helg på varsitt håll

Svante och Line åkte till skärgården över helgen och jag och Myra stannade kvar här för skolarbete och ensamträning. Myra är verkligen en mycket duktig hund när hon inte distraheras av sin beundran för storasyster. Det är en utmaning för mig att träna henne. Line är så taggad på allt, snabb i tanken, envis (det är en fördel när envisheten handlar om att försöka förstå mig) och framförallt så frälst på sin matte. Hon tycker verkligen att jag är bäst i hela världen (själv är hon näst bäst och alla andra kommer i en dimma därefter). Myra är inte alls lika intresserad av mig, tycker att klickerträning är lagom upphetsande (Lines ögon glittrar till om hon bara ser en klicker) och är allmänt lite trögare än storasyster.

Vi har med gemensamma ansträngningar ändå gjort vårt bästa. Snurra runt och give me tass har hon lärt sig i helgen och inspirerad av Zappa börjar hon sina försök att dra av mig sockarna (vi har väl kommit ungefär till "tugga på tårna"). Detta är det mest konkreta men vi har hunnit med mycket anpassningsträning, kontakt, uppmärksamhet, koppelträning, passivitet, nej-övningar osv.

 Katterna är hemma igen och Myra har haft Nilla för sig själv i helgen. Jag har sagt det förr men det tål att sägas igen. Nilla har verkligen det starkaste psyket jag ågonsin stött på. Hon är en sådan otroligt stabil personlighet och världens absolut snällaste katt! Myra är såklart stormförtjust!

Idag tog vi en härlig höstpromenad, Myra sprang bredvid cykeln till skogen. Hon börjar snart bli stor nog för cykelturer. Det ska bli skönt till våren!
 Bus i höstlöv, jag kunde inte få henne still i en enda sekund...
Jag och Myra tillsammans i mossan.

  Myras tokrusningar är mycket mer hämningslösa utan Line. Jag hann inte ställa om kameran för denna men man kan lätt föreställa sig hur fort det gick. Myra ser väldigt rolig ut när hon springer, hennes bakben hamnar så långt framför hennes framben att hon viks ihop på mitten och det ser väldigt klumpigt ut det hela. Förhoppningsvis växer hon i långskånkarna så småningom. Just nu är hon inte den mest graciösa springhunden man kan se. Det funkar dock bättre i kuperad terräng.
 Sådana ansträngningar kräver dock omedelbar återhämtning!

Kommentarer
Postat av: Sara & Zappa

Vad roligt med en Myra helg :)
Måste vara nyttigt att dela på dom ibland!
Jag och Zappa hoppas ni tittar ner till Skåne snart? Så att vi kan få träna lite tillsammans!

2007-10-08 @ 17:17:14
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Annelie

Ååå vad hon verkar lik mitt busfrö! Runas bakben sprang ju ifatt och omkull hennes framdel säkert de första 8 månaderna, sen blev övriga Runa bättre på att springa i samma takt som bakbenen eller hur det nu var (-;
Hon är superdupersöt den lilla!!! Jag hoppas jag har en lika söt till sommaren - man lever på hoppet.

Ha det så gott önskar tjejerna i Skåne

2007-10-08 @ 19:59:43
URL: http://www.sagoruna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0