Mysiga och intensiva dagar...

Vilka härliga dagar...och så trötta vi är! Det går inte att förklara hur intensiv denna lilla räka är. Hon är precis som en bra whippetvalp ska vara, supersocial och glad, trygg och stabil och riktigt, riktigt tokbusig.
Line är förvånansvärt duktig med henne, jag hade inte riktigt räknat med det tålamodet från hennes sida. Visst är hon lite snurrig och vet inte om hon ska uppfostra eller busa med Myra men på det hela taget är hon väldigt bra. Igår förvånade hon oss genom att ordentligt tillrättavisa Myra när hon försökte attackera Dante och också helt fysiskt gå emellan de två för att förhindra obehaglig närkontakt.

 Idag har Myra fått vara ensam med husse när Line fick gå iväg på agilityträning och skogspromenad. Line är riktigt duktig på agilitybanan nu. Vi hoppas att fortsättningskursen snart ska köra igång men vi har inte hört något ännu. Vi var dock på öppen träning i torsdags och jag fick en del värdefulla tips på min dirigering.

Idag tränade vi med Petra och Pi och Petra hittade på en jättebra övning för att få upp farten i slalomhindret, istället för att gå med henne fick hon komma till mig på en slalominkallning, det var ganska svårt för henne men det fungerade riktigt bra när hon väl klurat ut vad vi ville.

Pi tränade på gungbrädan och han går över men har lite svårt att förstå vad den ska vara bra för, allt annat är ju jätteroligt, men den där gungbrädan känns väl sisådär tycker han.

Line tar den men ganska långsamt, vilket jag antar måste få vara ok än så länge. Annars är det mest kontaktfälten, särskilt på A-hindret som vi måste se upp med när hon blir lite för ivrig.


Vi har också letat valpkurser, Svante och Myra ska gå själva och det blir nog jättebra. Vi har lite svårt att hitta någon kurs i Strängnäs, hundens hus finns inte där tyvärr, men jag hoppas att de hittar någon som känns bra för dem båda. Allra bäst skulle förstås en kurs hos Eva Bodfält vara, och jag hade egentligen bestämt mig för att nästa hund skulle gå valpkurs där, för att få en riktigt bra början, men ekonomin tillåter det inte riktigt tyvärr....men nån gång ska vi gå för henne, så är det bara!

Hursomhelst, när vi kom tillbaka från träningen fick Myra vara med matte en stund. Vi gick ut på en gräsplätt och solen lyste faktiskt lite på oss just då, det kändes jättebra och det kändes som om vi fick jättebra kontakt då. Jag lär mig massor av att studera Line och hur hon gör för att bli så himla häftig i Myras ögon. Att grannarna förmodligen tror att jag är fullständigt vansinnig bryr jag mig inte alls om, att leka hund funkar så bra!

Vi försöker mjukstarta med att uppmuntra kontakt och det går väl hyfsat, men mest så myser vi bara och glömmer alla måsten för en tid framöver.

image24


Kommentarer
Postat av: Marit

Åh, vilken liten sötis! Kul med ännu en whippetblogg! :)

2007-05-01 @ 12:03:28
URL: http://whippetzero.blogg.se
Postat av: Erika (Svantes flöjtkompis)

Vilken supersöt valp! Vill träffa!!! Här finns tre till fyrbenta som vill skrämma livet ur henne :-).

2007-05-02 @ 21:00:21
Postat av: johanna

haha...hon skrämmer nog mer än skräms och vill säkert träffa de fyrbenta så småningom för att visa vad hon går för!

2007-05-03 @ 13:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0