Ridstigar och valpkursbekymmer

Jag har insett att även om promenadvägarna i Strängnäs inte är så långa och spännande så finns det ett annat sätt att ta sig fram - ridstigarna! Ofta leriga, trånga, nertrampade och ibland svårtillgängliga. Men de erbjuder en ny miljö, ofta långt in i skogen och bort från bilvägar.

Den enda egentliga nackdelen är väl att det är just ridstigar. Man vill inte gärna att ett gäng whippar ska springa mellan benen på nån stackars häst som blir skrämd och slängar av ryttaren som bryter nacken...ja, eller det är vad Svante skrämmer mig med i alla fall.
Jag intalar mig att om de bara får springa lösa där jag har god översikt och jag håller mig vaksam så går det bra.

Idag och igår har vi tillsammans med mamma Mino på besök, utforskat en del ridstigar i trakten. Det ser lovande ut må jag säga! Kanske lyckas jag leta mig fram till en riktig långrunda tillslut.

Myra var dock sitt olydigaste hittills idag. Hon ville inte bli kopplad när vi mötte en hund. Hon gick heller inte fram till hunden men det var för spännande för at vända ryggen åt den. Nu börjas det - härliga tonår! Jag står inför ett dilemma när det gäller Myras träning. Om vi ska gå valpkurs under oktober (hoppas,hoppas att det inte blir för kallt) så blir min och Myras planerade träningsvecka i kiruna betydligt forkortad. Men kanske är det värt det extra strulet som det också innebär...jag måste bestämma mig typ- idag! Men vi har inte hittat någon bra lösning ännu.
Pro valpkurs:
Jag vill gå! Jag vill låta Myra göra egna saker och komma igång för att visa vad hon kan!
Myra behöver det och bör få göra det
Vi kan ändå åka till kiruna (det blir bara en kortare stund vi är där och en dyrare och krångligare resa)
Con valpkurs:
Den vi vill gå är tredelad, totalt kommer den att kosta 3000:-, Är det värt det?
Jag kan gå vardagslydnad i vår när träningsvädret är hyggligare för en whippet.
Jag måste ha en dagmatte 1½ vecka när jag ska jobba, om hundarna inte åker i förväg utan måste stanna här för en kurs.

Vägledning någon?

Jag lägger in ett fotoinlägg med promenadbilder efter det här och om ni inte har kommit på det ännu (jag fattade det inte förrän nu) så kan man ju förstora miniatyrbilderna! tadaa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0