Vad jag verkligen avskyr...

...hundägare utan hundmötesteknik!
Det är lagom skoj att träna en unghund i hundmötesteknik när 80% av alla hundar man möter är fullständigt galna. Det är liksom lagom lätt för henne att hålla kontakten med mig när hon ser två elefantschäfrar ladda mot henne i mötet. Stort TACK till alla hundinstruktörer som ger kurser i hundmötesteknik, jag hoppas att de är välbesökta.
...hundägare som inte kan hålla i sin hund:
två kategorier:
1 De som har hunden kopplad men inte kan hålla fast dem vid ett hundmöte,
två underkategorier: 1a, De som fysiskt inte KAN hålla fast dem (bind fast dem i närmsta jävla stolpe eller träd så fort du ser en annan hund!!!!!) och 2 a, de som låter flexikopplet löpa så fort jag passerat (vilket därmed ger deras hund fritt spelrum attattackera mina hundar bakifrån)
2, de som tror att deras hund kan vara lös utan att den lyder.
Jag föredrar faktiskt, lustigt nog, kategori 2. Om en lösspringande hund kommer mot mig anser jag att ägaren förvärvat sin rätt att hantera situationen, vilket innebär att jag då kan göra det och det funkar i de flesta fall. Jag skulle faktiskt också vilja att mina hundar blev skrämda om de betedde sig så oförskämt
...hundägare som tror att hunden kan talspråk:
Insorterar sig oftast i ovanstående kategorier;
-nej men fido, vad gör du? så kan du ju inte göra, titta vilka snälla flickor osv... (lika förvånade den 511:e ggn fido gör utfall) 
-nejnej, de hundarna vill inte leka med dig förstår du...hehe...
 och hundägare som försöker ge kommandon utan att de nånsin lärt hunden vad kommandot innebär och sedan blir frustrerad när hunden inte förstår vad som ska göras. Frustrationen uppkommer ju ofta i "pinsamma" situationer som när de inte klarar av ett hundmöte.

Visst,jag fattar att kommentarerna till hunden är riktade till mig. Antagligen som en sorts ursäkt. Grejen är att det funkar absolut inte! Lägg ner tiden på att försöka kommunicera med din hund på riktigt istället. Jag säger bara det; idag var sista dagen JAG passerade hundar som står stilla, hädanefter är det jag som står i buskarna och de som går förbi. Jag tänker inte utsätta mina hundar för det här en gång till. Alla hundar (5 st) som vi mötte idag och alla igår (visserligen bara två men de var tokiga nog för en hel hundarmé) har varit helt knäppa.

Nu kommer jag att vara arg i en vecka framöver...men jag ska inte skriva nåt argt inlägg på vovve om det, jag är inte en av dem som gör det...jag är en av dem som i tysthet håller med.

Men till sist, kom ihåg att en ursäkt kan göra hela skillnaden! De gånger en hundägar har ursäktat sitt beteende har jag gått därifrån och känt mig mycket bättre till mods. Alla kan göra misstag, det oförsvara är att man inte bryr sig om att hantera problemet, eller ens anser det vara ett problem.

Kommentarer
Postat av: sara och zappa

Jag håller helt och hållet med dig om allt i detta inlägget. Det borde finnas körkort för hundägare och en speciell kurs i hud vett och etikett.
Jag skulle gärna vilja ha en sån kurs för barn som stoppar fram händer till alla hundar dom ser barn som kastar saker på hundar till alla barn som inte vet vad en hund är eller kanske till deras föreldrar som verkar strunta i vad deras unge gäör kanske för att dom har en galen schäfer i andra sidan *asg*!

2007-09-25 @ 13:31:14
URL: http://www.sarastassar.se
Postat av: Johanna

haha...ja, det kan ju ingå i en föräldrautbildning! =) Barn kan vara nog så jobbiga men oftast mer lätthanterliga tycker jag. Jag kanske har haft tur (minner mig dock när line var liten och jag jagade en tvååring över gårdsplanen för att han låtsas skjuta henne med ett plastgevär)?

2007-09-25 @ 13:43:44
Postat av: Anonym

Hej Va kul att du har en blogg Jätterolig läsning. det är kul att hundarna är duktiga på spår. Du får göra en anlagstest. Mica har ju klarat det (stolt matte) Varma hälsningar från Eva o Mica o Svarten. Ps hälsa Anna O Dino

2008-02-28 @ 11:14:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0