Kirunaresan

Jag ligger efter som vanligt, jag vet.
Jag har varit lite lat på att ta bilder också och det är så tråkigt att uppdatera utan bilder.
Vad har hänt sedan sist? Ja, för det första har även Myra fyllt år, sitt första därtill! Pappa Gaxe skickade födelsedagsgodis som blev mycket populärt och Myra firade födelsedagen tillsammans med två ystra whippetpojkar på långpromenad.
Matte insåg att fyra whippets på långpromenad var, tja, två för mycket. Men det var lugnt och fint resten av dagen. De ystra pojkarna är förstås tjejernas systerson Dino och hans storebror Enzo. De har hälsat på oss i några dagar och gjort livet roligare för lillfröken. För Line är inte lika imponerad som Myra är. Men i hemlighet tror jag att hon njuter lika mycket av att skrämma de stackars kärlekskranka pojkarna som Myra gör av att leka med dem!

 

Men innan dess var vi som sagt i Kiruna. Tågresan upp och ner var mer human denna gång och inte lika fullknökad med andra resenärer. Det gjorde det nästan hela dygnet på tåget mycket mer drägligt. Tjejerna är numera så vana att de ligger ner blixtstilla nästan hela resan. Det är fantastiskt att ha så duktiga hundar!

Väl i Kiruna blev det en del springande i snön men framförallt inomhusmys för damerna. De tyckte nog att det var riktigt roligt att springa efter skotern. Vi var lite oroliga för att vi körde för fort men döm om vår förvåning när det kommer en liten Line och bränner om skotern vid sidan av spåret! Lössnön nådde henne till hakan och hon sprang ändå om oss och drog sedan långt framför skotern tills hon bara blev en liten prick och väntade på att vi skulle komma ifatt. Där stod hon och viftade på svansen och kände sig kaxig!

Myra tyckte att det var ganska roligt att springa efter skotern men när vi stannade passade hon på att hoppa upp i släden och få skjuts.

Och apropå släde, jag och Svante och Kerstin och Kalle fick oss en slädhunstur med ett gäng härliga huskeys! En av dem hette t.om Svante! Det var en riktigt härlig dag, som jag har längtat! Det var också så roligt att få dela den erfarenheten med Svante, vi kände inte varandra när jag hade mina huskeys men nu när han fått köra och åka hundspann känns det som om han fått ta del av en bit av mig.

  

Niklas och hans fru hade förutom ett stort gäng håriga huskeys, också några salukis som sprang i hundgården med varghundarna. De tycktes trivas riktigt bra i gänget och verkade inte frysa så värst heller. Det var riktigt skoj att stöta på vinthundar mitt i skogen. Jag har så gott som aldrig sett vinthundar där uppe men de senaste gångerna har det dykt upp några här och där. Eller är det jag som börjar se dem? På flyget hem fanns det också två italienska vinthundar. De var inte lika tillfreds med vädret som salukisarna verkade vara, men gjorde sig söta i alla fall!

Här hemma traskar livet på. Jag börjar jobba nästa vecka. Myra går valpkurs och beter sig som en liten stjärna. Line och Myra har fått spåra lite mer sedan vi kom hem och minstingen är nog redo för anlagsprovet nu. Jag ska leta upp en domare.
Jag går som hjälpinstruktör på lokala kennelklubben och har börjat planera tävlingssäsongen. Jag hoppas bara att mitt nya jobb inte kommer att ställa till det alltför mycket vad gäller den saken, jag vet att jag kommer att behöva jobba helger i sommar, det bådar inte gott för alla tävlingar som väntar men vi får göra så gott vi kan.

Sommarmålen ser ut ungefär såhär:

Myra
LC-licens och helst 2 godkända lopp
Anlagsprov (kanske t.om ett vanligt prov)
Utställningsmeriter så att hon tillsammans med ovanstående kan kvalificera sig för whippetklubbens trippelpris
Agilittykurs
ev. whippet race licens

Line
LC-cert ( ;))
Så många viltspårsprov vi hinner
Så många agilitytävlingar som vi hinner
ec. whippet race licens

Det närmaste roliga som väntar hundarna är påskhelgen då vi åker till stugan. Lydnadsträning i sanden var så lyckat förra året och jag längtar efter att få köra igång igen. Line blev så tänd på lydnaden då, häromdagen slängde hon sig faktiskt ner på en blöt och kall skogsstig för att hon tolkade min handrörelse som ett ligg. I år är det  Myras tur att börja nosa på lydnadsettan.

Kommentarer
Postat av: Erika

Vad kul med uppdatering av vad ni har gjort! Era mål är mycket imponerande! Mitt enda mål, som känns lite mesigt nu :-), är att försöka komma igång och tävla (lydnad) någon gång under året... Öhum... Jag får kanske skärpa mig lite där. Hälsa Vippes små darlings!

2008-03-07 @ 17:24:48
URL: http://voff.pronoblem.se/
Postat av: Sara

Ja ja Myra är rolig, inte kan man springa om man kan få skjuts :D
Härliga mål för tjejerna, jag hoppas att vi ses något i sommar om ni har vägarna förbi söder över ;)

2008-04-01 @ 21:42:56
URL: http://www.sarastassar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0